Indsatsplan for storm, orkan, skybrud mm.

Situation

Nedfaldne grene, væltede træer eller andre genstande der spærrer for færdslen og en en risiko for trafiksikkerheden og fremkommeligheden. 

Øgede regnmængder som giver store udfordringer med vand på kørebaner så trafiksikkerhed og fremkommelighed mindskes.

Sammenstyrtede veje/broer.

Indsatsen målrettes alle trafikanter. 

Aktivering

Indmeldelser om genstande på kørebanen, væltede træer eller vand på kørebaner kan komme fra alle trafikanter, alarmcentralen, Trekantbrand, eller Kommunens medarbejdere.

Dette indmeldes på vagttelefon 21608112 i perioden fra 15. oktober til 31. april eller på 79727110 fra 7-15 på hverdage. Udenfor disse tidspunkter kontaktes Falck. Ved større storme kan Materielgårdens driftsfolk indkaldes til aflastning af Falck.

Der kan også sendes en mail til parkogvejdrift@billund.dk

Afdelingslederen i Park & Vej Drift følger vejrudviklingen nøje, og vurderer hvornår hændelsen overgår til et højere niveau.

Det er afdelingslederen for Park og Vej Drift, der koordinerer indsatser i forbindelse med oversvømmelse. Hvis lederen vurderer det nødvendigt i forbindelse med oversvømmelse omkring vandløb, kan han kontakte en vandløbsmedarbejder.

Hændelsen overgår til et højere niveau, når den daglige drift ikke er tilstrækkelig, og der er risiko for at hændelsen giver større konsekvenser for infrastrukturen, eller hvis flere hændelser indtræffer samtidig. Den formelle ledelse af indsatsen overgår til TrekantBrands operationschef.  Afdelingslederen for Park og Vej Drift vurderer hvornår operationschefen ved TrekantBrand aktiveres. TrekantBrand vurderer i samarbejde med Billund Kommune, om der skal/kan indsættes materiel fra anden kommune eller Beredskabsstyrelsen.

Opgaver

Væltede træer og genstande på vejarealet fjernes.

Sammenstyrtede veje/broer afspærres.

Vand på kørebaner skiltes og afspærres eventuelt. 

Udførelse

Den medarbejder der får indmeldelsen sørger for at give besked til den vagthavende medarbejder, eller den pågældende leder på området, som derefter sørger for at iværksætte en udbedring så trafiksikkerheden normaliseres. 

Logistik

Genstande opsamles eller der afspærres - dette varetages af Park & Vej Drift eller Falck

Kommunikation

Det vurderes i den konkrete situation om der sendes noget ud via Facebook eller hjemmesiden. Dette sker i samarbejde med kommunikationsafdelingen. 

Hvis der bliver behov for information til borgere ved orkan/storm eller oversvømmelse, kontakter Afdelingslederen for Park og Vej Drift kommunens Kommunikationsafdeling. Herudover overvejer afdelingslederen behovet for information opad til (Områdechefer, Direktører og politikere).