Formålet med støtten til frivilligt socialt arbejde er

  • at skabe gode rammer for det frivillige sociale arbejde
  • at styrke samarbejdet mellem kommunen og de frivillige sociale organisationer og foreninger
  • at gavne de borgere, der har brug for hjælp og støtte

Fordeling af tilskud til frivilligt socialt arbejde i 2026

Hovedpulje:

Der er cirka 850.000 kr. i Hovedpuljen.

Ansøgningsfristen er mandag den 24. november 2025. 

Ansøgningsskemaet er til gengængeligt fra 1. oktober 2025 via forenings-, booking- og tilskudssystem: Fritidsliv.

Ansøgningerne til Hovedpuljen behandles af Voksenudvalget på første møde i 2026 efter indstilling fra frivilligrådet.

Straks-pulje:

Der i 2026 afsat 50.000 kr. til en straks-pulje, hvor nye initiativer og behov, som opstår uden for ansøgningsmuligheden til Hovedpuljen, kan ansøge om midler.

Ansøgningsskemaet er til gengængeligt fra 5. januar 2026 via forenings-, booking- og tilskudssystem: Fritidsliv.

Ansøgningerne behandles administrativt ud fra de politisk vedtagne kriterier, og der kan forventes svar senest 6 uger efter, at ansøgningen er modtaget. Det politiske udvalg og Frivilligrådet orienteres løbende om tildelingerne.

Ansøg om tilskud til frivilligt socialt arbejde via Fritidsliv

Pulje-cafe

Har du spørgsmål i forbindelse med ansøgning eller brug for hjælp i ansøgningsprocessen, kan du/I komme forbi Frivilligcenter Billunds kantine, Nymarksvej 10, 7200 Grindsted, en af følgende dage, hvor frivillighedskonsulenten vil stå klar til at give råd, vejledning og sparring:

  • Torsdag den 23. oktober 2025 kl. 9-11
  • Onsdag den 5. november 2025 kl. 13-15

Afrapportering for anvendelse af tilskud til frivilligt socialt arbejde i 2025 og tidligere

Hvis din forening har modtaget midler i 2025 eller tidligere, skal I udfylde og indsende en afrapportering af, hvad støtten er blevet brug til senest den 1. april i året efter, at midlerne er modtaget.               

Udfyld afrapportering

Afrapporteringen skal indeholde

  • Oplysninger om foreningen
  • En kort beskrivelse af hvad tilskuddet er blevet brugt til. 
  • Ved tilskud over 5000 kr. skal I også redegøre for de enkelte udgifter eller vedlægge et regnskab for, hvad midlerne er blevet brugt på. 

Afrapporteringen skal ikke indeholde 

  • Kvitteringer 
  • Regnskab for alle foreningens indtægter og udgifter

Vær opmærksom på, at forvaltningen efterfølgende kan bede om yderligere dokumentation herunder f.eks. kvitteringer og regnskab, hvis det skønnes nødvendigt. 

 

Afrapportering for anvendelse af tilskud til frivilligt socialt arbejde i 2026

Hvis din forening har modtaget 20.000 kr. eller derover i tilskud til frivilligt socialt arbejde, skal I udfylde og indsende en afrapportering af, hvad støtten er blevet brug til. Det udfyldte skema skal indsendes senest den 1. april i året efter, at midlerne er modtaget.

Foreninger der har modtaget under 20.000 kr., skal stå til rådighed for samtale med Frivilligrådet og forvaltningen, hvor de skal redegøre for, hvordan midlerne er anvendt, og hvilken betydning det har for forening at modtage tilskud til det frivillige sociale arbejde. Der inviteres tre foreninger ind til samtale hvert år. 

For ansøgere af Straks-puljen skal der afrapporteres senest 3 måneder efter midlerne er anvendt.

Udfyld afrapportering

Ubrugte midler

Modtagne beløb skal anvendes til det ansøgte formål og indenfor den periode, de er bevilget i. Kan dette ikke lade sig gøre, skal midlerne som udgangspunkt tilbagebetales. Mindre ubetydelige beløb skal ikke tilbagebetales. Forvaltningen foretager en konkret vurdering af den enkelte sag.    

Ønsker I at overføre beløbet til det kommende år, skal I sende en skriftlig anmodning om overførsel til Billund Kommunes frivillighedskonsulent. Anmodningen skal indeholde en beskrivelse af, hvorfor I ønsker at overføre beløbet, og hvad midlerne skal anvendes til.