På alle leder og kanter hænger Skole OL's vision om OL i børnehøjde sammen med vores vision om at være Børnenes Hovedstad - en by i børnehøjde hvor leg, læring og kreativitet er i højsæde. Med værtskabet for Skole OL-finalen fra 2021 til 2024 har vi en unik mulighed for at vise Danmarks første børnevenlige by og kommune frem for alle danske børn.

Et udstillingsvindue for Børnenes Hovedstad

Som Børnenes Hovedstad arbejder vi for at skabe en by og en kommune i børnehøjde. Vi vil være verdens bedste sted for børn. Og dette budskab vil vi gerne dele med resten af Danmark.

Skole OL Finalen er et unikt udstillingsvindue for os som hjemsted for Børnenes Hovedstad. Op mod 60.000 børn over hele landet deltager årligt i kvalifikationsstævner til Skole OL Finalen. Alle disse børn kæmper for at komme til Skole OL Finalen i Billund - Børnenes Hovedstad. Flere tusinde børn kvalificerer sig til Finalen, og de ser og oplever Børnenes Hovedstad på nærmeste hold. Her er altså en mulighed for at øge kendskabet til Børnenes Hovedstad overfor børn fra hele landet og deres familier og venner.

Dermed håber vi, at vi gennem Skole OL Finalen kan vise børn og voksne fra hele Danmark, hvad vores kommune har at byde på.

Et event skabt sammen med børnene

Når Skole OL Finalen afvikles i Børnenes Hovedstad, er det en fantastisk mulighed og oplevelse for børnene i Billund Kommune. Kommunens børn er naturligvis med til at tilrettelægge og udvikle eventet.

Det er kommunen og kommunens børn, som inviterer børn fra hele Danmark til Skole OL Finalen. Dermed er håbet, at vores børn vil være stolte og opnå en fællesskabsfølelse, når de er værter for en Skole OL Finale, som de selv har været med til at skabe.

Billund - et unikt sted for OL i børnehøjde

Hvad er det egentlig Billund by og kommune kan, som andre kommuner ikke kan? Alle kommuner kan stille en hal og en græsplæne til rådighed, men vi kan noget andet og mere end det. Det handler i høj grad om, at vi har en by i børnehøjde, at vi kan noget særligt omkring samskabelse og børneinddragelse, og at vi kan tilføje noget ekstra til Skole OL, så det bliver til mere end en idrætsbegivenhed. Som til det ”rigtige” OL er det her hos os en by, der er vært for et OL, og det bliver derfor i vid udstrækning byens rum, der bliver de arenaer, hvor Skole OL Finalen afvikles. På den måde skabes en børneolympiske by.

Foreningsliv og frivillighed - stolthed og identitet

Håbet er, at værtskabet for Skole OL Finalen kan skabe langsigtede og blivende værdier hos os. Derfor er der et særligt fokus på vores foreningsliv og på frivillighed.

Skole OL projektet er med til at give et boost til vores foreninger og forhåbentlig medvirke til, at der oprettes nye foreninger, som børn i kommunen kan blive en del af i fremtiden.

Til en så stor event som Skole OL Finalen er der behov for mange frivillige. Derfor arbejder Skole OL projektet målrettet med frivillighed og vi ruster vores egne børn og unge til at gøre en frivillig indsats i forbindelse med værtskabet. Til Finalen i 2022 var halvdelen af de i alt 400 frivillige, børn og unge.